Kahoot w polskich szkołach

30 kwietnia 2018

Facebook’owa grupa innowacyjnych nauczycieli – Superbelfrzy RP – opublikowała na swoim blogu http://www.superbelfrzy.edu.pl   ranking najczęściej wykorzystywanych na lekcjach aplikacji i stron www.  Spośród zgłoszonych 88 propozycji, największą popularność zyskał… Kahoot. Znacie Kahoota? Wykorzystujecie? Jeśli tak – gratulujemy! Jeśli nie – warto zacząć!

Kahoot to całkowicie bezpłatne narzędzie do tworzenia i przeprowadzania interaktywnych quizów i konkursów. Z powodzeniem zastępuje tradycyjną kartkówkę, czy też inne formy sprawdzania wiedzy uczniów. Co więcej, wprowadza do tego najmniej lubianego elementu lekcji mnóstwo zabawy, uśmiechu, zaciekawienia, jak również – ducha przyjaznej rywalizacji.

My wykorzystujemy Kahoota nie tylko w sytuacjach lekcyjnych, ale także podczas uroczystych akademii (dla zaciekawienia i rozbawienia uczestników), szkoleń nauczycielskich (pozwala nam w neutralny sposób poznać stopień znajomości omawianego zagadnienia) czy też zebrań z rodzicami (np. pytania o opinię w różnych szkolnych sprawach).

Jak działa Kahoot?

Quiz przygotujemy na platformie www.getkahoot.com. Jest to zadanie intuicyjnie proste, nie wymagające żadnych rozwiniętych umiejętności z zakresu IT. Po zalogowaniu (trzeba się zarejestrować), spośród czterech możliwych opcji zadań do przygotowania wybieramy quiz i – zgodnie z instrukcją – wprowadzamy przygotowane pytania (które możemy wzbogacić o zdjęcia, wideo czy też pliki muzyczne). Do każdego z pytań dodajemy cztery odpowiedzi do wyboru (wskazując, oczywiście, tę właściwą). Możemy też określić limit czasu na każdą odpowiedź. Na koniec, platforma wygeneruje nam – bardzo potrzebny – kod PIN do naszego quizu.

Na lekcji (lub podczas szkolenia czy zebrania) prosimy uczestników o wejście na stronę www.kahoot.it lub o skorzystanie z aplikacji Kahoot na urządzenia mobilne (dostępnej zarówno dla systemu operacyjnego OIS, jak i Android). Po wejściu na stronę lub po otwarciu aplikacji pojawi się wyraźnie oznaczone miejsce, w które uczestnicy wpiszą podany przez nas kod PIN. Jak widzicie, uczestnicy quizu nie muszą się logować, rejestrować, a my zakładać wirtualnych klas. Kod PIN rozwiązuje wszystko. Co więcej, w quizie może wziąć udział każdy, kto ma dostęp do Internetu, czy to na komputerze stacjonarnym, laptopie, tablecie albo smartfonie. Jeśli wyświetlimy stronę  http://www.getkahoot.com z przygotowanym przez nas quizem na widocznym dla wszystkich ekranie, będziemy wspólnie śledzić postęp gry: liczbę uczestników, udzielane poprawne i błędne odpowiedzi, przyznawane grającym punkty (liczy się poprawność i czas) i w końcu – poznamy ostatecznych zwycięzców naszej edukacyjnej zabawy. Zachęcamy!